מהם עקרונות העיצוב של חדר נוער מודרני?

"הנוער של היום זה לא מה שהיה פעם" כך לא מעט מבוגרים אוהבים להגיד לעתים על הילדים שלהם. האמת היא מורכבת יותר כמובן. מצד אחד ברור שיש הבדלי דורות, מצד שני בני נוער תמיד רוצים את אותם דברים, בוודאי כשזה מגיע לחדר שלהם – הם רוצים פרטיות, מקום שבו יוכלו לארח את החברים שלהם, ושיקבלו מעין תחושה של עצמאות. אם כך, מהם העקרונות שצריכים להיות לעיצוב של חדר נוער מודרני? מה כדאי להביא בחשבון? למה חשוב שהנער ישתתף בבחירת הצבעים? מה צריך מקום מיוחד לקונסולת אקס בוקס וואן שיש לו? ואיך בוחרים במיטה המתאימה? בואו ונביט בכל העקרונות החשובים:

להבין את כל השינויים והכללים

  • הם נערים בגיל מוקדם – בעבר הגישה הרווחת הייתה שהילדים הופכים למתבגרים פחות או יותר באזור של גיל הבר/בת מצווה ואולי אף מעט יותר מאוחר, כך שטווח הכניסה לגיל היה בין הגילאי 12 ל14. כיום לעומת זאת המצב הוא שונה לגמרי. כיום מקובל לציין שהילדים בעצמם הופכים לבני נוער בגילאים מוקדמים יותר ומדובר על הטווח של גילאי 10-11, ובחלק מהמקרים גם ילדים בגילאי 8-9 כבר עשויים לאמץ סממנים של בני נוער – והחדר שלהם ידרוש שינוי.

 

  • לבחור עם בני הנוער – חשוב מאד בעיצוב מחדש של חדרים לבני נוער, הוא לשתף אותם בכל התהליך. מדוע זה חשוב? כי בגיל זה הם כבר אנשים אוטונומיים עם רצון משלהם. זה אומר שצריך לקבל כל גחמה שלהם? ממש לא. יש בני נוער שאולי יתעקשו שכעת עם העיצוב החדש בחדר הם חייבים פינה מיוחדת לקונסולת אקס בוקס וואן שלהם, ולכם עוד בקושי ברור מהו אקס בוקס וואן ולמה הוא צריך מקום מיוחד. מצד שני יש גם בקשות שאולי כדאי להתחשב בהם – למשל בחירה בקשת צבעים מסוימת, בחירה במיטה שפשוט יותר נוחה להם, וכיו"ב. חשוב להסביר כמובן לילדים שהם מספיק גדולים להבין שיש גם אילוצים תקציביים, אבל סה"כ חשוב שהתהליך יהיה משותף ונעים.

 

  • שימוש נבון בצבעים – כשמעצבים חדר לבן או בת נוער, חשוב מאד להשתמש בצורה נחדר נוערכונה בצבעים. בניגוד לנהוג לחשוב, לא חובה להשתמש תמיד באותם גוונים בדיוק בכל החדר. כיום לא מעט מבני הנוער רוצים לקבל את התחושה שיש להם "אזורים" שונים בחדר – אזור הלימודים, אזור השינה, אזור אירוח לחברים וכו'. אלא שלא כל החדרים הם כמובן גדולים כל כך. לכן אפשר לבצע את החלוקה הפנימית בחדר ע"י שינוי בגוונים באזורים השונים בחדר, ויצירת נישות מסוימות.

 

שימוש מתאים בחומרי גלם

לסיכום אל תשכחו עקרון חשוב מאד והוא השימוש בחומרי גלם מסוימים בעיצוב של החדר. אפשר בהחלט להעדיף חומרים כמו עץ מלא, ברזל, בדים מסוגים שונים, ואפילו פלסטיק. בכל מקרה שהוא, כדאי לוודא שבעיצוב של החדר, משתמשים באלמנטים הללו בהתאם לפריטים השונים – כך למשל שידה יכולה להיות עשויה מברזל פשוט יחסית, אך רצוי שהבסיס למיטה יהיה עץ איכותי.