דגשים חשובים בעיצוב הבית לקשישים

האוכלוסייה המבוגרת נדרשת להתאמות שונות בבית על מנת לספק סביבה בטוחה ונוחה לדיירים. השינויים אשר קורים בגוף במהלך ההזדקנות מטילים מגבלות שונות על קשישים, ומקשים בהתנהלות בדירה כמו אצל ילדים ומבוגרים. יש לבצע התאמות בבית הן מבחינת נוחות והן מבחינה בטיחותית אשר תגן על הקשיש מפני סכנות או תאונות. עיצוב הבית במיוחד לקשישים לא רק יגן עליהם, אלא יספק סביבה נוחה המתאימה לקשיש.

מספר דגשים חשובים לעיצוב הבית עבור קשישים

  • התאמה לקשיש עצמו – כל קשיש בעל מגבלות ויכולות משלו, ועל כן יש להתאים את הבית ספציפית אליו. יש להשקיע בכך מחשבה רבה, כיוון שהתאמת הבית בדיוק עבורו עשויה לחסוך כסף ולהקל עוד יותר את חייו של הקשיש. לדוגמא, במידה והקשיש מתנייד באמצעות כסא גלגלים – יש מן הסתם להתאים את הדירה אליו. יש לוודא כי המסדרונות והמעברים רחבים מספיק עבור הכסא, הסרת מדרגות והחלפתן במעליות, התקנת מעליות אם צריך ואף הרחבת חדר הרחצה. נציין כי אמנם יש לבצע התאמות, אך לחשוב גם על העתיד לקרות – אם אנחנו מבצעים שינוי בדירה, כדאי כבר להתקין מתקנים ורהיטים שישרתו את הקשיש גם בהמשך.
  • סידור הבית – יש לסדר את הבית והריהוט על מנת שלא להפריע לתנועה או להוות מכשול. לעיתים לא נידרש לבצע יותר מידי שינויים בסעיף זה, אך לפעמים נצטרך לסדר את הבית מחדש. לדוגמא – ריהוט עמוס עלול להפריע לקשיש או אף לסכן אותו בגרימת תאונות. הקשישים נדרשים למרחב התנהלות גדול מזה אליו רגילים המבוגרים, ועל כן מומלץ לעיתים להשאיר רק את הריהוט הנחוץ בבית. 
  • התקנת לחצני מצוקה – לחצני מצוקה הם כלי חשוב מאוד בבית הקשיש. מדובר בעניין בטיחותי אשר עשוי להציל חיים. יש להתקין את לחצן המצוקה במקום נגיש. מומלץ כמובן כי יהיו יותר מלחץ מצוקה אחד, כדאי כי יהיה אחד בכל חדר או חלל בבית.

עיצוב הבית עבור קשישים הוא נושא חשוב הן מבחינת נוחות והן מבחינה בטיחותית. קיימים מספר דגשים לעיצוב, עיקרם הוא התאמה ליכולות ומגבות הקשיש ואפשרת מרחב תנועה מתאים. בנוסף, חשוב להתקין לחצני מצוקה בכל חדר בבית.

הכתבה מאת עמותת בבית- שירותי סיעוד