כיצד מכינים אריחי קרמיקה?

אריחים הם אמצעי חיפוי נפוץ לרצפות ולקירות

בכל בית ובית כמעט בכל העולם ניתן למצוא אריחים מסוגים שונים כאמצעי חיפוי לרצפה או לקירות. במדינת ישראל, אריחים הם אופן החיפוי הנפוץ ביותר לרצפות, ואף לקירות במטבחים, חדרי שירותים, וחדרי אמבטיה. כשמדברים על אריחים ניתן למצוא סוגים שונים בתכלית, החל מאריחי שיש, לאריחי אבן, ועד לאריחי קרמיקה וגרניט פורצלן. בעוד שני סוגי האריחים הראשונים שהם אריחים טבעיים אשר נחצבים מתוך גושי סלע, אריחי קרמיקה וגרניט פורצלן נעשים באופן מלאכותי במפעל.

תהליך ההכנה של אריחי קרמיקה

יצירת מבנה האריח – השלב הראשוני בייצור אריחים מלאכותיים אלו הוא דחיסה של חרס לצורת אריח. דחיסת החרס נעשית על ידי מכונה מיוחדת בלחץ גבוה מאוד של 120-145 אטמוספירות. ככל שלחץ הדחיסה גבוה יותר, כך האריח המתקבל הינו דחוס יותר ועמיד יותר. לאחר שלב זה האריח מועבר לשריפה בתנור, או ישר לשלב הזיגוג.

זיגוג – לאחר דחיסת החרס ויצירת מבנה האריח הראשוני, הוא עובר לשלב הזיגוג. האריח מצופה בחומרי זיגוג וצבע ולאחר מכן עובר לשריפה בתנור. זהו למעשה השלב הסופי ביצירת האריח. תהליך הזיגוג יכול להיעשות באמצעות חומרים שונים אשר ישפיעו על מראה ועל חוזק האריחים.

ייצור גרניט פורצלן – אריחי גרניט פורצלן הם סוג של אריחי קרמיקה, אשר מוכרים היטב בזכות עמידותם הגבוהה במיוחד. תהליך הייצור שלהם דומה לתהליך ייצור הקרמיקה, רק שבמקום חרס נעשה שימוש בחרסינה (פורצלן). החרסינה הינה חומר עמיד יותר בפני שבירה, ואף בפני מצבי קפיאה, ולכן אריחי גרניט פורצלן משמשים גם לריצוף חוץ, במיוחד במדינות קרות. ניתן להקנות לגרניט פורצלן מגוון רחב של צבעים וטקסטורות ולכן הם נחשבים יוקרתיים יותר ונמצאים בשימוש נרחב יותר.

איך בוחרים אריח טוב?

מאחר ואריחי קרמיקה הם אריחים מלאכותיים ישנו הבדל משמעותי בין אריח אחד למשנהו. חשוב לבחור אריח בעל רמת דחיסות גבוהה עם זיגוג איכותי אשר ישמור על מראה האריח ועל עמידותו לאורך זמן רב. מאחר ואריחים לרוב משמשים לריצוף, לא נרצה לבחור באריחים לא איכותיים ולא עמידים אשר יישחקו בקלות.

המאמר נכתב באדיבות טיב קרמיקה , יבואני קרמיקה .